Wednesday, June 30, 2010

اردوغان: اسرائيل همچنان دوست ماست


۰۹ تير ۱۳۸۹
نخست‌وزير تركيه اذعان كرد كه "تل‌آويو " همچنان دوست "آنكارا " است.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه سعودي "الرياض "، "رجب طيب اردوغان " نخست‌وزير تركيه تاكيد كرد كه "تل‌آويو " همچنان دوست "آنكارا " است و تركيه تنها با دولت كنوني نتانياهو " نخست‌وزير اسرائيل مشكل دارد.
وي با تاكيد بر اينكه دولت نتانياهو بزرگترين مانع در مقابل صلح خاورميانه است، از آمريكا خواست تا نقش خود را در قبال پيامدهاي حمله اسرائيل به كاروان كشتي‌هاي كمك‌رسان به غزه ايفا كند.
وي در مصاحبه با شبكه تلويزيوني آمريكايي "پي‌بي‌اس " گفت: تركيه همچنان دوست اسرائيل است اما دولت كنوني اسرائيل به نخست‌وزيري بنيامين نتانياهو بزرگترين مانع فراروي تحقق صلح در خاورميانه است.
وي اين چهار شرط را عذرخواهي اسرائيل از تركيه به دليل حمله به كاروان آزادي غزه و كشتار فعالان صلح، پرداخت غرامت به كشته شدگان در اين حمله، پذيرش درخواست بان كي مون دبيركل سازمان ملل براي تشكيل كميته تحقيق بين المللي درباره اين حمله و لغو كامل محاصره غزه عنوان كرد.
اردوغان بار ديگر تاكيد كرد كه تركيه به غرب پشت نكرده و ضديتي با غرب يا اسرائيل ندارد.
اردوغان در ادامه تصريح كرد: دولت آمريكا بايد بدليل وجود دو آمريكايي در ميان كشتگان كاروان ‌آزادي، رهبري و مديريت اوضاع را برعهده بگيرد.
وي در ادامه به "فرقان دوغان " (19 ساله) كه داراي دو تابعيت تركي و آمريكايي بود و در تجاوز رژيم صهيونيستي به كاروان آزادي نيز حضور داشت، اشاره كرد.
نخست‌وزير تركيه در ادامه افزود: بايد به جنبش حماس فرصت اداره دولت داده شود زيرا اين جنبش در انتخابات فلسطين پيروز شده بود.
اردوغان ديروز نيز در گفت‌وگو با روزنامه استار تركيه در رابطه با روابط متشنج آنكارا و تل‌آويو چهار شرط را براي از بين رفتن تنش در روابط طرفين عنوان كرد.


© 2010 - الف

No comments:

Post a Comment