Tuesday, January 4, 2011

رمز همگرایی

در این جا قسمتی از فصل چهارم کتاب ساعت ساز نابینا را می آورم : پدرام

در مورد جیرجیرک ها : بزرگسال ها چند هفته عمر می کنند اما مرحله جوانی ( که واژه فنی آن به جای نوزاد شفیره است ) 13 سال (در بعضی دیگر 17 سال ) طول می کشد. بزرگسال ها بعد از این که 13 (یا 17 ) سال را در خلوت زیرزمین پشت سر گذاشتند تقریبا در یک لحظه ظاهر می شوند. حمله ی جیرجیرک ها که دقیقا با فاصله 13 (یا 17) سال یک بار در هر جا ممکن است رخ دهد، دیدنی است .

در این جا ما با یک واقعیت بسیار عجیب مواجهیم .معلوم شده این طور نیست که فقط یک گونه جیرجیرک 13 ساله و یک گونه جیرجیرک 17 ساله وجودداشته باشد، بلکه سه گونه از آن ها وجوددارد و هر کدام از این سه گونه ، هم گونه 13 ساله وهم گونه 17 ساله دارند. بنابراین ، رسیدن به مرحله ای از تکامل که در آن این موجودات به گونه های 13 ساله و 17 ساله تقسیم شوند ، مسیری است که حداقل سه بار به طور مستقل در طبیعت پیموده شده است و به نظر می رسد در هر سه مورد از فاصله سال های بین 13 و17 یعنی از 14 و 15 و 16 سال به طور همگرا اجتناب شده است.

چرا این طور است؟

علت را نمی دانیم . تنها به ذهن بعضی ها رسیده است که اعداد 13 و 17 عدد اول هستند و از این نظر با 14 و 15 و 16 تفاوت دارند.این طور تصور می شود که حیوانی که به صورت دوره ای حمله می کند از دوره های یکی در میان "جمع شدن" و گرسنگی دشمنان،جانوران غالب یا انگل هایش استفاده می کند.و اگر حملات طوری تنظیم شوند که در فاصله ی زمانی اعداد اول رخ دهند ، برای دشمنان تنظیم کردن دوره ی زندگی شان دشوارتر می گردد.اگر جیرجیرک ها مثلا هر 14 سال حمله می کردند،ممکن بود مورد استفاده انگل هایی که دوره زندگی شان 7 سال است ،قرار گیرند.نظر عجیبی است اما از خود پدیده شگفت انگیز تر نیست. در این جا برای ما مهم است بدانیم این اعداد چه چیز خاصی دارند که سه گونه ی متفاوت جیر جیرک هر کدام به طور مستقل ولی همگرا آن راانتخاب نموده اند.

No comments:

Post a Comment